MijnMST

Kwaliteit en veiligheid van zorg

In MST staat goede en veilige zorg voor onze patiënten centraal. Wij zetten ons elke dag in om veilige, deskundige en mensgerichte zorg te bieden.

Wat MST doet voor patiëntveiligheid

  • We letten goed op mogelijke veiligheidsrisico’s en grijpen op tijd in.
  • We leren van fouten én van wat goed gaat. We bespreken fouten open met jou en je naasten. Ook vertellen we wat we daarvan leren.
  • We stimuleren eigen inbreng van patiënten op het gebied van patiëntveiligheid.
  • We nemen ervaringen van patiënten serieus. Die helpen ons om de zorg te verbeteren. Ben je benieuwd naar ervaringen van patiënten? Lees er hier meer over. Of lees meer over ons Cliëntenpanel.
  • We zijn transparant over onze kwaliteit van zorg. Inzicht in de cijfers over je behandeling vindt je op Ziekenhuischeck. Daarnaast hebben we verschillende accreditaties en keurmerken (waaronder de Qualicor Europe accreditatie). 
  • We zetten actief in op samen beslissen.
  • We doen een jaarlijks calamiteitenonderzoek binnen de Santeongroep, waar MST deel van uitmaakt. Ook maken we elk jaar onze sterftecijfers openbaar.
  • We respecteren je privacy en zorgen ervoor dat je persoonsgegevens vertrouwelijk worden behandeld volgens AVG en andere privacywetgeving.  

Wat jij zelf kunt doen

Onze zorgverleners doen er alles aan om je behandeling veilig te laten verlopen. Dat geldt voor je bezoek, opname en alle onderzoeken. Je speelt zelf ook een rol in veilige zorg.

Tips

Meld onveilige situaties

Soms gaat er iets mis. Dat is nooit de bedoeling. We willen daar open over praten, zodat we ervan kunnen leren. Onze medewerkers melden fouten of bijna-fouten in een systeem dat we Veilig Incident Melden noemen (VIM). Zo verbeteren we onze zorg.

Zie jij als patiënt iets dat niet veilig is? Meld het dan bij je zorgverlener. Zo kunnen we samen maatregelen nemen en ervan leren. Jouw oplettendheid is waardevol.

Heb je een klacht over de zorg? Lees hier meer informatie.

Je rechten en plichten als patiënt

Als patiënt heb je rechten en plichten tijdens je behandeling. Deze staan in de wet ‘Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst’ (WGBO). In de folder Rechten, plichten en klachten lees je wat deze wet voor jou betekent.

Liever op papier? Je kunt een papieren folder ophalen bij ons, op een verpleegafdeling of bij een balie van een polikliniek.

Kwaliteit en veiligheid van zorg