“Onze medewerkers zetten zich vol in om goede zorg te verlenen aan patiënten en doen dit in zware omstandigheden. Ik vind het de taak van het ziekenhuis om alles te doen om medewerkers te ondersteunen en hen te helpen hun werk te kunnen blijven doen”, aldus Marjolein Apenhorst, klinisch psycholoog in MST. De uitbraak van het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid en zet het zorgsysteem flink onder druk. Het zijn spannende tijden en er wordt veel van onze zorgmedewerkers gevraagd. Medewerkers kunnen hier veel stress of gezondheidsklachten door ervaren. Ook angst en bezorgdheid zijn normale gevoelens onder deze omstandigheden.
Om onze medewerkers te ondersteunen in deze moeilijke tijd zijn er sinds deze week een aantal plekken in MST waar zij terecht kunnen om vragen te stellen, hun verhaal kwijt te kunnen of om bij te komen na een heftige dienst. Marjolein: “We merken dat onze medewerkers deze plekken goed weten te vinden. Er wordt veelvuldig een beroep gedaan op het bedrijfsondersteuningsteam en er wordt gebruik gemaakt van onze inloopspreekuren. Ook de teamondersteuning op de afdelingen waar Corona patiënten verpleegt worden loopt goed. Medewerkers spreken hun waardering uit voor de initiatieven en voelen zich door ons en de organisatie gesteund om hun werk te kunnen (blijven) doen.”
“Het uiten van je verhaal is een van de manieren om te komen tot verwerking en daarmee belangrijk om het werk vol te kunnen houden. Het delen van je verhaal normaliseert en geeft steun en houvast. Delen kan ook met je thuisfront. Het is enorm belangrijk dat je het niet binnenhoudt en of opkropt. Uiting geven aan je emoties zorgt voor de benodigde ruimte om te kunnen ontspannen en op te laden.”