Een foto vertelt 1000 woorden, maar welke woorden gebruik je om kinderen uit te leggen waarom ze zich niet lekker voelen? Toekomstig kinderarts Tess Bosch (26) tekent het voor ze uit! “Als ik tijdens mijn studie geneeskunde iets niet begreep, tekende ik het!” Inmiddels gaan haar tekeningen over de hele kinderafdeling van MST. We volgden de berenpootjes naar de kinderafdeling en zochten haar op!
“Ik schrijf al zolang ik me kan herinneren. Als klein meisje kocht ik een boekje waar ik al mijn verhalen in schreef. Later kwam daar tekenen bij. Tijdens haar coschappen kreeg Tess veel vragen over wat een ziekte inhield of wat er in het lichaam aan de hand was. Zo gebeurde het dat Tess niet alleen voor zichzelf uittekende om te begrijpen wat er gebeurde, maar dit ook voor anderen begon te doen. Als een patiënt niet begreep wat er gaande was in zijn lijf, maakte Tess een tekening om te laten zien wat de ziekte met hem of haar deed.
“Ook tekende ik met coassistenten aandoeningen uit. Terwijl ik aan het tekenen was, zei een kinderarts die meekeek: ‘Wat kan je dat goed! Daar moet je iets mee doen!’ En toen dacht ik: ‘Goh, ja, ik wil altijd nog een keer een boek schrijven. Waarom zou ik geen kinderboek maken met illustraties?’ Een vriendin tipte me over ProCreate, het programma waar ik nu alles in maak. Zo is het balletje gaan rollen en hebben we samen een kinderboek gemaakt!“
En zo geschiedde: Tess schreef samen haar eerste kinderboek met het thema ‘astma’. Een simpele metafoor vormde de inspiratie: een pakketbezorger met de handen in het haar omdat zijn pakjes niet bezorgd konden worden. Alle wegen naar de bestemmingen waren dicht. De pakjes, of het zuurstof, kan natuurlijk niet bezorgd. Maar gelukkig is daar Mol, naar astmamedicijn Salbutamol, die de (lucht) wegen openbreekt.
Simpel, maar doeltreffend. Net zoals de illustraties die nu op de afdeling worden uitgedeeld.
Tekenen in MST
“Ik vertelde mijn mentor in MST, dokter van Lierop, over mijn kinderboek. Hij was daar direct enthousiast over. Hij wilde heel graag infographics om ziektebeelden uit leggen. Daar ben ik mee begonnen.” De momenten dat Tess even niets te doen heeft, worden ten volste benut. De iPad waar ze haar eerste boek op tekende, gaat trouw mee naar MST en wordt dankbaar gebruikt. Inmiddels heeft de fanatieke Tess 15 verschillende infographics gemaakt over ziektebeelden. Voordat de infographics op de afdeling worden gebruikt, worden ze kritisch bekeken door de artsen.
“Het is puzzelen om alles helemaal goed te krijgen. De infographic moet zo simpel en duidelijk mogelijk zijn, maar tegelijkertijd moet hij natuurlijk ook helemaal kloppen en te gebruiken zijn door alle dokters. Over de tekeningen zijn de artsen heel enthousiast. Vaak hoef ik daar ook niet zoveel in aan te passen. Het is vooral kijken naar de tekst: wat zet je er neer en wat laat je weg?”
De vraag waar de tekeningen gebruikt moeten worden, hoeft Tess niet lang over na te denken: “Ik denk niet dat tekeningen alleen op een kinderafdeling moeten verschijnen. Ook voor volwassenen is dit een heel goed idee. Je begrijpt tekeningen beter dan een platte tekst. De boeken die ik nu heb gemaakt, die zijn ook bedoeld voor ouders. Bronchilitus is een longziekte voor kinderen en komt veel voor bij baby’s. Een baby heeft dan wel niets aan een tekening, zijn ouders wel.” Ziektebeelden worden nu vooral uitgelegd met woorden of (te) ingewikkelde afbeeldingen. Tess balanceert daar met haar infographics tussen: informatie enerzijds, duidelijkheid aan de andere kant.
Een getekende toekomst
Tess wil later kinderarts worden. Tekenen ziet ze als een manier om haar werk makkelijker te maken. “Als je niet goed kunt lezen of als je alles niet helemaal goed begrijpt, is dit natuurlijk ook heel erg handig. Dan kun je het gewoon zelf zien. En omdat je het mee naar huis neemt, kun je ook makkelijk laten zien aan je man of gezin ‘kijk, dit is er aan de hand!’”.
Daarnaast is deze ambitieuze dame ook nog lang niet uitgetekend! “Ik ben nu bezig met een boek genaamd “Donny Darm, en de Fabriek van 7 meter lang”. Dat is niet direct gefocust op een ziektebeeld, maar vooral op hoe de darmen werken en uitleg daarbij. Het lijkt me heel gaaf om alle organen bij langs te gaan en uit te leggen!”
Kortom: ideeën genoeg. Volgend jaar start Tess met de opleiding tot kinderarts in regio Maastricht. Als ze dat met net zoveel enthousiasme doet als haar tekenen, moet dat helemaal goed komen!