Klachten

Wanneer u niet tevreden bent over de behandeling of behandelaar op de Medisch Psychiatrische Unit (MPU) van Medisch Spectrum Twente (MST), zijn er verschillende routes die u kunt volgen. Allereerst kunt u uw klacht altijd bespreken met degene over wie u de klacht hebt, of met de verpleging of uw behandelaar. De medewerkers van de MPU zijn altijd bereid om naar u te luisteren en samen met u te proberen uw klacht op te lossen. Een klacht van een cliënt beschouwen wij als een mogelijkheid om onze zorg te verbeteren. Het kan zijn dat u dat gesprek niet wilt, of dat het gesprek op de afdeling geen goed resultaat heeft voor u. Dan zijn er de volgende mogelijkheden:

Een algemene klacht indienen

Als u een klacht indient, wordt uw klacht met u besproken. Het is de bedoeling dat u actief bij de behandeling betrokken bent. Op deze manier kan samen met u gezocht worden naar een voor u en MST bevredigende oplossing. Meer informatie over de behandeling van uw klacht.

U kunt op verschillende manieren een klacht indienen:

  • Vul het online klachtenformulier in. Klik hier om naar het online klachtenformulier te gaan;
  • Bel met het Patiënten Service Centrum, telefoon 053 – 487 20 45;
  • Kom langs bij het Patiënten Service Centrum in de centrale hal, route C02;
  • Stuur een brief aan MST, t.a.v. Patiënten Service Centrum, Postbus 50.000, 7500 KA te Enschede.

Meer informatie over de algemene klachtenprocedure van het MST kunt u ook vinden op Behandeling van uw klacht – Medisch Spectrum Twente (mst.nl) Hier vindt u ook informatie over wat u kunt doen als de bemiddeling van de klachtenfunctionaris u niet heeft geholpen.

Bij de behandeling van uw algemene klacht kunt u onafhankelijke hulp, advies en informatie krijgen van de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Zie de informatie hieronder, bij ‘Patiëntenvertrouwenspersoon’.

Een klacht over verplichte zorg

Als u hier bent opgenomen met een zorgmachtiging of een crisismaatregel vanuit de Wet verplichte ggz (de Wvggz), kunt u bij klachten hulp, informatie en advies  krijgen van de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Samen met u zoekt de pvp naar een oplossing voor uw klacht. Als u dat niet wilt of als dat geen gewenst resultaat heeft, kunt u een klacht indienen bij de Wvggz-klachtencommissie. Bij verplichte zorg hebt u van de geneesheer-directeur informatie over de Wvggz-klachtencommissie gekregen en informatie over de pvp. Het indienen van de klacht kunt u samen met de pvp doen. Meer informatie over de pvp vindt u hieronder.

Het MST maakt voor Wvggz-klachten gebruik van de Wvggz-klachtencommissie van Mediant. Deze bereikt u via: klachten.clienten@mediant.nl Het telefoonnummer van de secretaris van de klachtencommissie is 053 – 475 33 20.

Patiëntenvertrouwenspersoon (pvp)

De cliënten van de MPU kunnen gebruik maken van de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). De pvp is niet in dienst van het MST. De pvp is in dienst van de landelijke Stichting PVP. De pvp is onafhankelijk en onderneemt geen stappen zonder uw toestemming. U kunt dus vrijuit praten. De pvp weet veel van cliëntenrecht, kan u advies en informatie geven en u helpen een oplossing te vinden voor uw klacht. De hulp van de pvp is gratis. Het staat in de Wet verplichte ggz (Wvggz) dat alle cliënten op een ggz-afdeling (dat is de MPU ook) hulp van de pvp kunnen krijgen.

De pvp voor de MPU van Medisch Spectrum Twente is te bereiken op 06 – 19 98 59 60.

Als de pvp afwezig is, kunt u contact opnemen met de landelijke helpdesk van de Stichting PVP, daar zitten pvp’en achter de telefoon, op telefoonnummer 0900 -444 88 88. op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur en op zaterdag tussen 13.00 en 16.00 uur. Mailen kan ook: helpdesk@pvp.nl . Chatten met de Helpdesk kan op ma t/m do tussen 19.00 – 21.00 uur via www.pvp.nl

Op de website www.pvp.nl vindt u allerlei informatie over cliëntenrecht, verplichte zorg en klachtbehandeling.

Familievertrouwenspersoon (fvp)

Voor familie/naasten die op zoek zijn naar ondersteuning in het contact met de hulpverlener, de behandelaar of de instelling is er de familievertrouwenspersoon (fvp). De fvp voor de MPU is te bereiken op telefoonnummer 06 – 18 02 97 15.

Verplichte Zorg

Lees hier een aantal folders van de overheid over de Wvggz

Bekijk hier de Wvggz-uitspraken van de Wvggz-klachtencommissie

Algemene leveringsvoorwaarden

Binnen de MPU van het MST zijn de algemene leveringsvoorwaarden van de ggz van kracht. Lees hier meer over de leveringsvoorwaarden: Algemene leveringsvoorwaarden ggz (patientenfederatie.nl)

Waar bent u naar op zoek?