Nieuw elektronisch patiëntendossier: meer regie voor Twentenaren
Medisch Spectrum Twente (MST) werkt vanaf vandaag met een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). Op 12 november werd hetzelfde EPD ingevoegd bij ziekenhuis ZGT. Met dit nieuwe EPD is het eenvoudiger om gegevens van patiënten uit te wisselen tussen beide ziekenhuizen. In Nederland is het uniek dat ziekenhuizen op deze manier samenwerken. Bovendien heeft de Twentse patiënt meer regie op zijn zorg.
Minder administratie
Voor MST betekent de overgang naar een EPD een grote vooruitgang. Tot dit moment werkten afdelingen met eigen applicaties met patiëntinformatie. In de praktijk moesten zorgprofessionals hun informatie uit deze verschillende systemen halen. Vanaf vandaag werkt iedereen met hetzelfde, uniforme systeem. Dit betekent een grote tijdwinst en meer overzicht.
Meer regie bij patiënten
MST en ZGT werken met HiX van softwareleverancier ChipSoft. Een onderdeel daarvan is een nieuw patiëntenportaal. Patiënten kunnen via dit portaal onder andere zelf afspraken inzien en wijzigen en informatie over hun behandeling vinden. Daarnaast kunnen ze op een laagdrempelige manier vragen stellen aan hun behandelaar, bijvoorbeeld om herhaalmedicatie aan te vragen. Ook is het mogelijk om hun eigen dossier te bekijken.
Snelle uitwisseling van gegevens
Voor het eerst in Nederland werken twee ziekenhuizen met een EPD dat op dezelfde manier is ingericht. Daardoor kunnen medische beelden (zoals een röntgenfoto) snel en eenvoudig met elkaar gedeeld worden. Nuttig, omdat meer dan 25% van de patiënten zowel bij ZGT als MST komt. Hans den Hollander (lid raad van bestuur MST): “In de oude situatie moesten sommige patiëntgegevens vaak meerdere keren worden vastgelegd. Dat gaat in het nieuwe EPD veel efficiënter. Daardoor is er minder kans op fouten en blijft er meer tijd over voor echt contact met de patiënt.”
Samenwerking in de regio
Het gezamenlijke EPD is een uiting van de goede samenwerking tussen ZGT en MST. Anderhalf jaar lang werd nauw samengewerkt, in een uitdagende tijd vanwege COVID. Hans den Hollander is trots op het bereikte resultaat: “De coronacrisis heeft een grote impact op onze zorg. Toch wilden we de zorg voor alle Twentenaren verder blijven verbeteren met dit nieuwe EPD. Ik ben trots op alle medewerkers die dit voor elkaar hebben gekregen. Nu plukken de patiënten én zorgprofessionals daar de vruchten van.”