Het zal je niet ontgaan zijn; in november 2020 staat de NIAZ audit weer op het programma. Mieke Leeftink, adviseur Kwaliteit & Veiligheid, en Raymond Verheijen, Medical Security Officer (MSO), vertellen erover.
‘We zijn alweer een tijd bezig om MST voor te bereiden op de NIAZ audit in november. Een omvangrijk en belangrijk traject, want door de NIAZ-accreditatie te behalen, kunnen we aantoonbaar maken dat we in MST veilige zorg bieden. En vooral dat iedereen dat doet. Het unieke van NIAZ is dat we met het normenkader ziekenhuisbreed kunnen meten hoe goed ons kwaliteitssysteem is. NIAZ is dus van ons allemaal.
Onze rol binnen NIAZ is die van ambassadeur (Raymond) en adviseur (Mieke). Raymond leidt bijvoorbeeld plenaire bijeenkomsten, Mieke bewaakt als projectleider onder andere het op tijd afronden van verbeteracties. Samen willen we het vooral leuk maken, door bijvoorbeeld elke maand een thema in de spotlights te zetten en een NIAZ escape room te organiseren. En we waken ervoor dat collega’s ons niet zien als politieagenten. We geven afdelingen juist zoveel mogelijk de vrijheid om op hun eigen manier aan de slag te gaan met de verbeterprocessen en proberen hen te helpen het kwaliteitssysteem te verbeteren.
Door aandacht voor NIAZ te hebben en het gesprek erover aan te gaan, krijg je goed inzicht in wat er al goed gaat, maar ook waar verbeterpotentieel zit. We beleggen het zoveel mogelijk in de organisatie, te beginnen bij wie er eigenaar is van een normenset en wie verantwoordelijk is voor een bepaalde VIR (vereiste instellingsrichtlijn). Zij zijn een jaar geleden toegekend, tijdens de zelfevaluatie. Zij hebben in een multidisciplinaire setting gekeken naar wat er al geregeld is om aan de norm te voldoen. Voor die setting is bewust gekozen, om NIAZ van iedereen te maken. Het resultaat van de zelfevaluatie zijn ziekenhuisbrede verbeterthema’s met een eindverantwoordelijke per thema.
Bezig zijn met NIAZ betekent eigenlijk dat je constant aantoonbaar aan het verbeteren bent. En er komen dan ook andere zaken naar voren, zoals het aantal documenten in Q-Desk. Is het nodig om zoveel regels te hebben? Worden ze wel als zinvol ervaren door medewerkers? Allemaal vragen waar een projectgroep nu mee aan de slag is gegaan. Zo hopen we dat er minder gefocust wordt op protocollen en er meer gekeken wordt naar hoe de administratielast voor alle afdelingen omlaag kan.
De normensets moeten onderdeel zijn van wat je dagelijks doet, zodat je continu kwaliteitsgroei aan kunt tonen. Dan zouden de auditoren onaangekondigd op de stoep kunnen staan in plaats van één keer per vier jaar. Zo wordt NIAZ een constant proces waarbij je gemakkelijk kunt bijsturen.
Wat we jullie vooral willen meegeven, is dat je NIAZ ziet als een instrument om beter te worden en als onderdeel van ons leer- en verbeterklimaat. En we horen vaak dat we bescheiden zijn, dus laat aan anderen zien met welke mooie dingen je bezig bent en waar je trots op bent!’