Meer tijd voor gesprek met cardioloog door samenwerking met apotheek
Sinds eind vorig jaar zien patiënten op de afdeling Cardiologie niet alleen hun behandelend arts tijdens hun afspraak, maar spreken ze vooraf met een apothekersassistent. In dat gesprek neemt de patiënt de medicatie door met de apothekersassistent, zodat er meer tijd over is in het consult met de cardioloog.
“Patiënten hadden eerder soms het gevoel dat er te weinig tijd besteed werd aan de medicatie”, vertelt Wendy Alblas, afdelingsmanager in het Thorax Centrum Twente. “Daarom zijn we gaan kijken naar een manier hoe het bespreken van de medicatie slimmer zou kunnen. De samenwerking met de apothekersassistenten is een hele logische, omdat zij de kennis over medicatie in huis hebben. Zo kan de cardioloog zich richten op datgene wat hij of zij wil bespreken met de patiënt. Dat is een enorme kwaliteitsverbetering.”
Als een patiënt nu een afspraak met de cardioloog heeft, ziet hij of zij eerst de apothekersassistent. Het gaat in principe om alle nieuwe patiënten die door de huisarts verwezen worden, patiënten die recent zijn opgenomen en voor een controleafspraak komen en patiënten die meer dan vijf verschillende medicijnen gebruiken.
Patiënten worden vooraf geïnformeerd met een brief, zodat ze goed voorbereid het gesprek ingaan en een actueel medicatieoverzicht meebrengen. Er is tijd om de medicatie door te nemen en de apothekersassistent kan uitleg geven en vragen beantwoorden. Dat betekent dat de patiënt en de cardioloog tijdens het aansluitende consult meer tijd hebben.
“Voor ons levert dit grote voordelen op”, vertellen apothekersassistenten Sabine Veldhuis en Chantal Bouwman. “Medicatieveiligheid staat voorop; alle medicatie moet op de juiste manier in het systeem geregistreerd worden. Dat wij met deze oplossing ook de cardioloog ontlasten, is win-win.” De apothekersassistenten brengen tijdens de afspraak thuismedicatie in kaart, inclusief allergieën en zelfzorgmiddelen. “Voor sommigen is dat wennen, maar de meesten geven aan het gesprek heel fijn te vinden. En als ze alsnog vragen hebben, bijvoorbeeld over klachten, kunnen ze die gewoon aan de cardioloog stellen.”
Inmiddels hebben ruim 1500 patiënten een gesprek gehad met de apothekersassistent en zijn de ervaringen bij zowel patiënten, het Thorax Centrum Twente als de apotheek erg goed. Door de coronamaatregelen is de service uitgebreid. Patiënten die een telefonisch consult met de cardioloog hebben, worden door de apothekersassistent een dag van tevoren gebeld om telefonisch de medicatie door te nemen.