Patiënten die dat kunnen, gaan lopend naar de behandelkamer. Dat is de essentie van het programma ‘Walking Patiënts’. Afdelingsmanager Job Meirik van het Cardiovasculair Interventie Centrum bedacht hoe het zorgproces slimmer ingericht kon worden. “Het programma heeft een positieve invloed op de zorg voor onze hartpatiënten, creëert overzicht en rust op de afdeling en levert een effectievere bezetting van onze bedden op.”
“Sinds november werken we volledig volgens de ‘Walking Patients’-aanpak”, vertelt Job. “Zowel patiënten als zorgmedewerkers hebben er baat bij. Voor hun ingreep verblijven patiënten, die dat kunnen, in onze lounge in badjas en met sloffen van het ziekenhuis. Daar bereiden zij zich op hun eigen manier en in alle rust voor tot de verpleegkundige komt en ze begeleidt naar de interventieruimte of OK. De patiënt is actiever in een minder klinische omgeving, vindt afleiding en krijgt minder ellende van een ander mee. Hiermee willen we angst voor een behandeling verminderen en de patiënttevredenheid vergroten. Patiënten krijgen de aandacht die zij nodig hebben en hoeven niet langer in het ziekenhuis te zijn dan nodig is voor hun gezondheid.”
Beddenverdeling
“Het project behelst meer dan lopen naar de behandeltafel”, vervolgt Job. “We hebben ook onze beschikbare bedden geherstructureerd. Lagen tot voor kort alle patiënten in bed en voor en na de ingreep door elkaar, nu wacht een aantal patiënten in de lounge en is er een scheiding van bedden voor opname en recovery. Daarmee creëren we overzicht en rust voor patiënten en voor verpleegkundigen en hebben we aandacht voor de juiste patiënt op het juiste moment op de juiste plek. De bedden zijn beschikbaar voor de patiënten die intensievere zorg nodig hebben. Na de interventie mobiliseren we patiënten vanuit bed naar de lounge, zodra dat kan.”
Gezonde doorstroom
“Het opnameproces is sterk veranderd. We laten de patiënt zolang mogelijk normaal participeren buiten een ziekenhuisbed. Daarnaast hebben we gekeken hoe we de patiëntenstroom beter kunnen spreiden over de dag en week om pieken en dalen te voorkomen. Er zijn nu meer opnamemomenten en behandelingen zijn gebundeld op specifieke dagdelen of dagen.”
Verkorte wachttijd
Job noemt als voorbeeld de zogenaamde sedatiestraat die is ingericht. “Hier dienen anesthesisten op vaste momenten alle lichte narcoses toe. De gemiddelde wachttijd voor de ingreep was ongeveer twee uur en we verwachten deze terug te kunnen brengen met een half uur tot drie kwartier. De verdeling van het aantal patiënten onder verpleegkundigen wordt evenredig, waardoor patiënten de bewaking en aandacht krijgen die zij nodig hebben.”
Meer mensen helpen
“Op de recovery zijn door nieuwe koppelingen met het elektronisch patiëntendossier en bewakingsapparatuur meer bewakingsmogelijkheden gecreëerd. Waar mogelijk is het verblijf korter en kan de patiënt eerder naar de verpleegafdeling of uit bed en via de lounge huiswaarts. Door een korter totaalverblijf en betere spreiding verwachten we toekomstbestendig te zijn en met dezelfde capaciteit meer patiënten te kunnen helpen.”
Mensenwerk
“Natuurlijk vraagt de procesverbetering medewerking en veranderbereidheid van de collega’s in het Cardiovasculair Interventie Centrum. Alles loopt niet meteen zo gestroomlijnd als je in theorie bedacht hebt. We hebben alle deelstappen, protocollen en veranderingen in multidisciplinaire werkgroepen in de praktijk doorlopen. Dit is mensenwerk en daarmee een organisch proces.”
Over het Cardiovasculair Interventie Centrum
Het Cardiovasculair Interventie Centrum maakt deel uit van Thorax Centrum Twente in MST. Mensen worden hier voorbereid op bijvoorbeeld een hartkatheterisatie, een ablatie in geval van hartritmestoornis, het inbrengen van een pacemaker, behandeling van hartklepproblemen of een dotterbehandeling. Voor sommige interventies is een ziekenhuisopname nodig, andere worden uitgevoerd in dagbehandeling.