Later als ik groot ben…

later-als-ik-groot-ben

Radioloog en opleider Caroline Klazen praat met Laura Kasteel, arts in opleiding (AIOS) tot radioloog. Een gesprek over hun vak, de opleiding, bijzondere momenten en de patiënt.

Caroline: Ha Laura, hoe gaat het met je?

Laura: Goed, alleen ben ik wel wat moe. Ik draai nachtdienst deze week en afgelopen nacht was het druk!

Caroline: De nachtdienst kan soms pittig zijn. We worden tijdens onze diensten veel gebeld voor aanvragen van allerlei onderzoeken, niet alleen door afdelingen van MST en de SEH, maar ook voor aanvragen van de huisartsenpost.

Laura: Inderdaad. Dat spreekt mij juist ook aan. We staan met veel specialismen in contact, niet alleen met collega’s uit ons eigen vakgebied.

Caroline: Ons vak is een mooie combinatie van veel intercollegiaal contact, diagnostiek en interventies. En patiëntcontacten hebben we zelf ook, bijvoorbeeld op de mammapoli. Wij zijn meestal degene die het goede of slechte nieuws na mammografie en echo brengen. Aansluitend doen we eventueel een punctie.

Laura: Daar vervullen we inderdaad een belangrijke rol. Ik vind het ook mooi dat wij met een aantal van onze interventies mensen direct helpen. Onlangs deed ik een ascitesdrainage bij een man, die zo blij was dat de druk en benauwdheid afnam en me uitgebreid bedankte.

Caroline: Het is fijn om mensen te helpen.

Laura: Zeker. Jij als opleider ziet natuurlijk ook veel met mensen gebeuren. Is het contact met de artsen in opleiding de reden dat je ervoor gekozen hebt om opleider te worden?

Caroline: Ja, het begeleiden van jonge mensen spreekt me erg aan. Er gebeurt van alles in jullie leven en de opleiding vraagt veel. Het is soms echt zwaar. Ik hoop ik dat jullie je gehoord voelen bij mij, maar dat ik jullie toch kan stimuleren om het beste uit jezelf te halen.

Laura: Als ik voor mezelf spreek, is dat zeker het geval. Je hebt een brede kijk en jij ziet soms opties en mogelijkheden die ik zelf niet zie.

Caroline: Fijn om te horen. De opleiding is een leerproces. Je gaat als het ware van de schoolbanken naar een zware baan.

Laura: Dat vond ik wel een pittige overgang, vooral omdat ik niet eerst als ANIOS (arts niet in opleiding tot specialist) heb gewerkt na mijn opleiding geneeskunde.


Het spreekt me aan dat radiologie een breed vak is.

Laura

Caroline: Wilde je altijd al arts worden?

Laura: Ja, ik wilde als kind al arts worden. Maar tijdens mijn co-schappen kwam ik er al snel achter dat ik niet in de kliniek met veel direct patiëntencontact wilde werken.

Caroline: Ja, het kan inderdaad lastig zijn om afstand te nemen.

Laura: Precies. Daarnaast vind ik het mooi dat de radiologie een breed vak is. Wij moeten kennis hebben van allerlei verschillende ziektebeelden.

Caroline: Dat spreekt mij ook erg aan in het vak. We gaan ons echter ook steeds meer (sub)specialiseren. Jij merkt dat ook, nu je in de differentiatiefase van je opleiding zit. Hoe kijk je daar tegenaan?

Laura: Eigenlijk vind ik dat wel prettig. Het vak is zo breed dat je niet overal alle in’s en out’s van kunt weten, maar naast een goede basis van de algemene radiologie wel een aantal aandachtsgebieden verder kunt uitbreiden.

Het is hard werken, maar er wordt ook veel gelachen.

Caroline


Caroline: Wat trouwens ook veranderd is in de opleiding, is dat er ruimte is voor individualisering. Zo kan iedere AIOS naast de verplichte onderdelen van de opleiding een individueel plan maken voor bijvoorbeeld externe stages of cursussen.

Laura: Goede ontwikkeling!

Caroline: Zeker. Dat vind ik ook heel belangrijk, net als de plek waar je werkt. Daarom heb ik destijds ook voor MST gekozen; de sfeer in de maatschap is erg goed. Het is hard werken, maar er wordt ook veel gelachen!

Over de opleiding Radiologie in MST

MST is één van de Samenwerkende Topklinische Opleidingsziekenhuizen (STZ) in Nederland met een groot opleidingsaanbod. Ons leerhuis Medical School Twente ondersteunt medewerkers (in opleiding) op het gebied van onderwijs, opleiding en wetenschap.

De opleiding Radiologie is opgebouwd uit twee delen. De eerste 2,5 jaar is de ‘common trunk’: het algemene deel van de opleiding. In MST is dit orgaangericht, net als in de meeste ziekenhuizen. De laatste 2,5 jaar wordt de ‘differentiatiefase’ genoemd. In deze periode kiest een AIOS een aandachtsgebied. Dit is bedoeld om hem of haar voor te bereiden op een carrière waarin een belangrijk deel van zijn of haar tijd aan de gekozen differentiatie wordt besteed.

Waar bent u naar op zoek?