In ons ziekenhuis zijn elke dag vele verpleegkundigen, artsen en andere professionals met hart en ziel aan het werk. Wat maakt hun werk bijzonder? Hoe zorgen ze ervoor dat patiënten zich zo goed mogelijk voelen?
In de serie Kijk op mijn Zorg gaan we normaal gesproken in gesprek met een patiënt, maar deze keer knoopten we juist een gesprek aan met een verpleegkundige. Omdat we benieuwd zijn hoe zij, in dit geval kinderverpleegkundige Stefanie, ervoor zorgt dat ze datgene kan doen dat belangrijk is voor de individuele patiënt. De basis is het stellen van één simpele vraag…
“‘Wat is voor jóú waardevol?’ Alleen al het stellen van deze vraag aan jonge patiënten en hun ouders, vinden zij vaak bijzonder. Mensen kijken verrast op; ‘Stel je deze vraag echt aan mij?’ Hun reactie is mooi om te zien. Daarom vraag ik het steeds vaker tijdens mijn werk.”
Patiënt betrekken bij het proces
“Toen ik afgelopen mei bij een congres in Amsterdam was, is me weer duidelijk geworden dat de patiënt echt betrokken moet worden bij zijn eigen zorgproces. Eén van de manieren om dat te doen, is om heel simpel te vragen wat belangrijk voor hem of haar is. De patiënt wordt daar blij van, maar ik ook. Win-win!”
Foto van een mooie stagiaire
“Eén van onze patiënten, een jongen met de ziekte van Crohn, komt al lang bij ons op de dagbehandeling. Ik vroeg hem laatst waar we hem mee op konden vrolijken. Eerst gaf hij aan dat hij niets nodig had, maar later tikte hij me toch op de schouder: ‘Mijn collega’s van stage willen graag dat ik ze een foto van een mooie stagiaire stuur!’ Nou, die foto hebben wij natuurlijk gemaakt. De rest van de dag zag ik hem met een grote smile op zijn telefoon.”
Doe wat kan
“Het zijn vaak echt kleine dingen die je kunt doen, maar waar je wel het verschil mee kunt maken. Een andere patiënt, een pubermeisje, wilde graag dat haar vriendje bleef overnachten. Dat was niet mogelijk, maar we boden haar wel aan een filmavond te houden in het ziekenhuis. Wij hebben alleen maar twee bedden tegen elkaar aan gezet en zij heeft een hele leuke avond gehad samen met haar vriendje.”
Wensen vervullen
“Ook al is niet alles mogelijk, samen kun je toch kleine wensen vervullen. Op de afdeling hebben we al een wensboom. Kinderen kunnen hier een kaartje ophangen met daarop een wens, maar er worden ook tekeningen en lieve briefjes opgehangen. Bij iedereen hangt een kaartje achter het bed dat ze in de boom kunnen hangen.”
De vraag stellen in de anamnese
“Bij de anamnese van een kindje vraag ik steeds vaker wat zijn of haar wensen zijn tijdens de opname. Uiteindelijk zou ik het mooi vinden als de vraag standaard gesteld wordt, bij elke anamnese in MST. Zo gaan we met de zorg de kant op die steeds belangrijker wordt, namelijk dat de patiënt meer zelfregie krijgt.”
Simpel
“Veel collega’s zijn enthousiast en nieuwsgierig, maar ook benieuwd of het niet teveel tijd kost om de vraag altijd te stellen en vervolgens de uitvoering te regelen. Zelf ervaar ik dit niet zo; ik haal er echt meer energie uit dan dat het kost. Het is vaak zo simpel en het kost relatief weinig.”
Patiëntgericht werken
“Aan een patiënt vragen wat belangrijk voor hem is, is voor mij echt patiëntgericht verplegen. Zo hoop ik meer te kunnen betekenen voor kinderen en hun ouders. Elke patiënt moet het gevoel hebben van ertoe doen.”
Over Stefanie
Stefanie Kleizen – van den Berg is sinds 1993 werkzaam als kinderverpleegkundige in MST, in het Vrouw Kind Centrum. Ze werkt veel met oncologische patiënten en is sinds 3 jaar lid van de Verpleegkundige Advies Raad (VAR).
What matters to you
De vraag die Stefanie steeds vaker aan haar patiënten stelt, past bij de filosofie van What matters to you. Dit houdt in dat er wordt stilgestaan bij de persoonlijke zorgen en de behoefte van de patiënt, door hier actief naar te vragen.