Bij de behandeling van darmkanker is er een team van artsen in beeld. Hoe houd je als patïent het overzicht? Lastig, want er komt veel informatie op je af. Een casemanager ontwart al die informatie. Ze is een aanspreekpersoon en gesprekspartner voor alle vragen over de ziekte en de behandelingen. Corry Kort is verpleegkundige en de casemanager in MST van Marinus Wildenborg die behandeld werd voor dikkedarmkanker.
Marinus Wildenborg
“Zo’n twee jaar geleden kreeg ik vage klachten die bleven aanhouden. Zo kwam ik via de huisarts bij MST. Een van de MDL-artsen, Marloes Bigirwamungu, deed darmonderzoek en ik vermoedde meteen dat er iets was. Al snel volgde de diagnose: endeldarmkanker. Dit was tegelijkertijd mijn ontmoeting met Corry Kort, mijn casemanager. Ik had meteen vertrouwen in haar, net als in Marloes.”
Wat deed de casemanager voor u?
“Corry was een praatpaal, in zeer positieve zin! Gedurende het hele traject was zij voor mij het aanspreekpunt en ik had een enorme steun aan haar. Ik belde vooral om te vragen of ze bepaalde problemen en klachten herkende en of ze tips kon geven. Ze was recht door zee, concreet en gaf altijd eerlijk antwoord. Die duidelijkheid was precies wat ik nodig had tijdens de onzekere tijd. Ze was één van de belangrijkste personen tijdens het behandeltraject.”
Had u altijd alleen een afspraak met haar?
“Nee, ook mijn vrouw ging vaak mee naar de gesprekken met Corry. Zo leerden zij elkaar ook kennen. Belangrijk, want een ziekte heeft ook impact op je omgeving en relaties. Tijdens de gesprekken kwamen vooral de serieuze onderwerpen aan bod. Van lichamelijke problemen tot de mentale impact van de ziekte. Alles werd besproken als ik daar behoefte aan had.”
Is de casemanager belangrijk?
“Ik denk dat casemanagers een nog belangrijkere schakel kunnen zijn tussen patiënt en ziekenhuis door meer te focussen op het mentale aspect. Goede nazorg geeft naar mijn idee minder patiënten. De operatie is zo’n klein onderdeel, daarna begint het pas. Dan ga je denken, komen de gevoelens en borrelen gedachten op. Bij de casemanager kun je dan je ei kwijt.”
“Ik denk dat het belangrijk zou zijn, als ze ook eens bij je thuiskomen. De omgeving heeft zo veel invloed op jou als patiënt en andersom. Ik denk dat het belangrijk kan zijn in verband met het genezingsproces dat de casemanager ook inzicht heeft of krijgt in de thuissituatie.”
Corry Kort
“Vanaf het moment dat iemand van de specialist te horen krijgt dat er mogelijk sprake is van een kwaadaardige aandoening, ben ik erbij. Kort na het gesprek met de specialist bel ik de patiënt om te vragen hoe het gaat, of ze de informatie goed begrepen hebben en of ze nog vragen hebben. Ook heb ik contact met de huisarts, zodat die ook is geïnformeerd. Daarnaast plan ik alle benodigde afspraken en behandelingen.”
Wat doet de casemanager?
“Als casemanager ben ik er vooral om mensen te ontzorgen. De onzekerheid van wel of geen kanker is vaak al stressvol genoeg, dan moet je niet nog meer aan je hoofd hebben. Het is bovendien soms best ingewikkeld om als nieuwe patiënt je weg te vinden in het ziekenhuis. Dat hoeft dus ook niet. Daar zijn wij, mijn collega en ik, voor.”
De casemanager is er dus voor de patiënt?
“Ons streven is binnen een week met een diagnose en behandelplan te komen. We willen mensen zo snel mogelijk duidelijkheid geven. Dat betekent dat alle afspraken voor verdere onderzoeken strak op elkaar worden afgestemd. Ook daar zijn wij voor. Tijdens het artsenoverleg over welke behandeling het beste is, zijn wij aanwezig ter ondersteuning van de patiënt. Wij bepalen niet wat medisch gezien moet gebeuren, maar omdat we over het algemeen meer contact hebben gehad met de patiënt kunnen we eventueel een aanvulling geven.”
Werkt een casemanager op afspraak?
“Nee. Bij vragen en onzekerheden kunnen mensen ons altijd bellen. Vijf dagen in de week. Wij weten precies bij welke specialist, chirurg of verpleegkundige we moeten zijn om de gewenste informatie te krijgen. De lijnen zijn kort en artsen reageren over het algemeen heel snel. Vooral in het begin van het zorgtraject speelt de casemanager een belangrijke rol. We begeleiden 200 tot 250 mensen per jaar. Het is voor ons als casemanager niet mogelijk om dagelijks contact met alle patiënten te hebben maar als er iets ingrijpends moet gebeuren, zoals een operatie, dan nemen we uiteraard contact met de patiënt op. Uit het oog is niet uit het hart.”