#2 defensie missie: operatie Apsides
MST is een relatieziekenhuis van het Ministerie van Defensie. Dat betekent dat we medisch personeel uitwisselen: de chirurgische teams van Defensie kunnen in MST werken als ze niet op oefening of uitzending zijn en wij leveren chirurgische capaciteit met OK-teams. Zo zijn onze collega’s Henk van der Neut (anesthesie medewerker) en Goof Molkenboer (IC verpleegkundige) nu op missie naar de Rode Zee om scheepsverkeer te beschermen tegen aanvallen van Houthi-rebellen. Hieronder lees je Goof zijn verhaal:
Enkeltje Suez kanaal: 650.000 euro
Na 2 weken varen hebben we het Suezkanaal bereikt. Dit kanaal verbindt de Middellandse zee met de Rode zee. De lengte van deze vaarweg is 193km. In 1893 is Egypte gestart met deze verbinding. 55% van bruto nationaal inkomen van Egypte bestaat uit de baten die ze ontvangen van de rederijen die schepen door het Suez kanaal laten varen. Een enkeltje voor een schip zoals de Karel Doorman bedraagt meer dan 650.000 euro. De kosten worden berekend door te kijken wat het kost als je om moet varen via Kaap de Goede Hoop. Het verschil bedraagt zo’n 15%, dus is het van economisch belang om het Suezkanaal te gebruiken. Door de Houthi aanvallen wordt de economie wereldwijd ontwricht. Veel schepen varen namelijk om via de Kaap, dat dus extra kosten met zich meebrengt.
Aspides is, zoals ik al in het vorige bericht beschreef, in het leven geroepen om de scheepsvaart te beschermen tegen aanvallen. Het varen door het Suezkanaal gebeurt in één grote colonne (meerdere voertuigen achter elkaar). Midden in het kanaal ligt een passagezone waarbij schepen elkaar kunnen passeren. Het kanaal is verder te smal om elkaar te kruisen.
Tanken op zee
Nadat we het Suezkanaal hebben verlaten varen we ons missiegebied in. Dit bestaat uit 3 zones. Een geel, oranje en een rood gebied. Deze kleuren geven aan waar de meeste aanslagen plaats vinden en waar dus de meeste dreiging vanuit gaat. Onze eerste activiteit in het missiegebied was het rassen van een coalitiepartner fregat (groot oorlogsschip tussen 100-150 meter). RAS staat voor Re-employment At Sea. Hierbij hebben we het schip bevoorraad en hebben ze brandstof getankt bij ons. Het tanken gebeurt via enorme slang die het ene schip met het andere verbindt. Daarbij moet je dezelfde vaarsnelheid aanhouden en de afstand tussen de schepen mag niet te groot zijn. In ongeveer een uur wordt er 800 ton brandstof getankt. Doordat ik gepromoveerd ben tot scheepsfotograaf kan ik mooi het RAS proces volgen en foto’s maken.
Doop op de evenaar
Op weg naar onze eerste echte stop op de Seychellen passeren we de evenaar. Het is een marine gebruik dat Neptunus dan aan boord komt. Neptunus is de god van de zee. Hij houdt een doop voor degene die nog niet over de evenaar gevaren is. Hierbij krijgt hij hulp van zijn trawanten. Dit zijn de mensen die al zijn gedoopt op een vorige missie. Je krijgt een doopnaam van Neptunus. Die moet je goed onthouden, want als je tijdens de doop je naam niet meer weet, pakken de trawanten je aan. Dit gebeurt ook al voordat je wordt gedoopt en dat wil je meestal niet nog een keer meemaken. Het kan zijn dat je in het schavot beland en/of dat je onder vieze smurrie komt te zitten. Een collega werd bijvoorbeeld gedoopt tot Japanse knotszakpijp. De doop wordt bekrachtigd met een glaasje jonge jenever. Ik ben nog gedoopt met een slok zeewater; dit gaf garantie tot overgeven. Dus op deze reis kwamen de baren, zoals de ongedoopten, worden genoemd er genadig van af.
Bezoek aan de Seycellen
De Seychellen bestaat uit 115 eilanden, waarvan wij op Mahé aanmeerden. Omdat het midden op de oceaan ligt (het vasteland ligt zo’n 1000km van ons af) is er weinig fauna. Er zitten wat hagedisjes, honden en katten naast verschillende soorten vogels. Op Mahe zit ook een rum fabriek, de Takamaka rum is inmiddels een begrip over de hele wereld. Door het gunstige klimaat voor de rum, rijpt de rum in een aantal weken, waar op andere plekken in de wereld dit proces veel langer duurt. Henk en ik hebben daar een rondleiding met proeverij gehad. Na alle rum (10 soorten) te hebben geproefd hebben we het eiland verder verkend. Er zijn hele mooie stranden, de duurste luxe resorts en een mooie jungle met watervallen. Het eiland is behoorlijk groen. Er valt gedurende de seizoenen best wat regen.
Na ons bezoek aan de Seychellen zijn we weer richting ons missiegebied gevaren. Daarover de volgende keer meer.