MijnMST

Patiëntervaring Gonny thuismonitoring

Gonny herstelt van een knieoperatie met thuismonitoring: “Ik voel me echt gehoord en begeleid.”

Gonny van der Molen – Addink (61 jaar) kreeg afgelopen augustus een knieprothese: “Mijn knie was versleten en de pijn werd steeds erger. Ik kon op een gegeven moment nauwelijks nog de trap op en ik liep met een rollator. Dit was gelukkig te verhelpen met een operatie.” Tijdens een van de eerste afspraken op de afdeling orthopedie werd Gonny gevraagd of ze mee wilde doen met een nieuwe manier van monitoring. “Er was net een app gelanceerd die patiënten vóór, tijdens en na de knieoperatie begeleidt. Het leek me meteen een hartstikke goed idee om dat te proberen.”

Uitgebreide digitale voorbereiding

Het gebruik van de app bleek verrassend simpel. “Je downloadt 'm, vult je gegevens in en de rest wijst zich vanzelf”, vertelt Gonny. “Vanaf dag één tot nu word ik door de app begeleid. Je krijgt precies te zien wat je moet regelen: van het stoppen met bloedverdunners tot filmpjes over hoe je in en uit de auto moet stappen. Ook praktische tips voor thuis komen voorbij, zoals een toiletverhoger, krukken of een bed beneden. Alles staat erin.”

Wat ze vooral fijn vindt, is de wekelijkse check-in. “Elke donderdag om 9.00 uur krijg je vijftien vragen over hoe het met je gaat: kun je al traplopen, heb je nog hulpmiddelen, welke medicatie gebruik je? Dat maakt je ook heel bewust van je eigen voortgang. Eerst had ik bijvoorbeeld nog vier soorten pijnstillers en nu nog maar één.”

Snelle hulp, korte lijnen

Eén van de voordelen van de app is volgens Gonny het directe contact met de zorgverleners. “Ik had pijn aan de buitenkant van mijn knie en gebruikte de knop ‘stel uw vraag’. De volgende dag had ik al antwoord; het hoorde erbij en ik kon er gelukkig wel wat aan doen.” Controles in het ziekenhuis worden deels vervangen door de app: “Dat vind ik zó fijn. Ik kom er al vijf jaar over de vloer voor van alles en nog wat en ik mis het totaal niet om nu even niet te hoeven gaan.”

Voor Gonny was dit digitale traject een verademing, zeker vergeleken met eerdere ervaringen. “Tijdens mijn vorige trajecten had ik zo’n app graag gehad, toen waren de lijntjes namelijk veel langer. Ik vind dit echt de toekomst. Het werkt gewoon.”

Kleine verbeterpuntjes

Hoewel ze de app heel handig vindt, heeft Gonny nog wel wat dingen die ze graag anders ziet: “De app vraagt elke week of ik alweer kan autorijden. Ik moet daar elke keer nee op zeggen, maar dat komt niet door mijn knie. Ik mag om een andere reden niet autorijden, maar dat kan ik niet aangeven in de app. Een mogelijkheid om toelichting te geven zou dus wel fijn zijn.” Door haar werk in de zorg kijkt Gonny ook heel kritisch naar toegankelijkheid voor ouderen. Ook daar heeft nog een tip: “Je kunt bij de vragen een balkje verschuiven om een cijfer van 0 tot 10 te geven. Dat balkje verschuift nog wel eens, dat is voor oudere mensen echt lastig.”

Een compleet zorgtraject

Ondanks die kleine hobbels is Gonny heel enthousiast. “Ik word nu beter in de gaten gehouden dan bij mijn eerdere trajecten. En je hoeft niet steeds naar het ziekenhuis, wat voor veel mensen echt een opluchting is. Ook de uitleg via video’s en tekeningen helpt enorm, je ziet meteen wat je moet doen en je kunt het terugkijken. Ja, ik ben echt lovend over de app. Je mist niks en je wordt heel compleet begeleid.”

Betrokken afdelingen